به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛

کتاب تسخیر لانه جاسوسی  در دانشگاه ارومیه بازخوانی و بررسی شد

۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۱ کد : ۶۷۰۴۳ فرهنگی
کتاب تسخیر لانه جاسوسی خاطره یکی از دانشجویان پیرو خط امام با حضور دانشجویان دانشگاه ارومیه مورد بازخوانی و بررسی  قرار گرفت.
کتاب تسخیر لانه جاسوسی  در دانشگاه ارومیه بازخوانی و بررسی شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی  در مراسم بازخوانی و بررسی این کتاب دکتر دلبر شجاع  دکترای فلسفه و کلام و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه حضور داشت و به ایراد سخن پرداخت .

دکتر شجاع  با بیان اینکه در این کتاب اشاره شده است که ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در چهار پرده مختلف اتفاق افتاده است در تشریح این پرده های منجر به انقلاب دوم  گفت :  پرده اول این ماجرا ماه قبل از تسخیر اتفاق افتاده است  و دیدار چهار ساعت هیئت دولت با امام   و گزارش آیت‌الله خامنه‌ای از این جلسه  از عمده ترین اتفاقات این پرده است .    

 وی ادامه داد : امام به طور قاطع، بدون اندکی تردید به دولت موقت  اعلام کرده بودند که اگر می‌خواهید استعفا بدهید، بروید بدهید، مجلس خبرگان باید باشد و به کار خود ادامه دهد.

 مدیر گروه فقه و معارف اسلامی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه  پرده دوم را می توان  آبان ماه حماسه نامید ادامه داد : راهپیمایی پس از نماز عید قربان   ، ملاقات رئیس دولت موقت با برژینسکی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا  و غافلگیری و تناقض گویی وزیرخارجه   از عمده ترین اتفاقات این پرده است

دکتر شجاع  تسخیر لانه جاسوسی را سومین پرده از پرده های  این جریان انقلابی برشمرد و اظهار داشت :  با گذشتن تعدادی از دانشجویان از مقابل درب اصلی سفارت، تهاجم آغاز شد و تعدادی از دانشجویان با سرعت از دیوارهای سفارت بالا رفتند و درب لانه جاسوسی بر روی دانشجویان باز گردید.         

وی ادامه داد: لحظه‌ای که پرچم به اهتزاز درآمده آمریکا ازفراز این ساختمان که نشان‌دهنده‌ی سلطه‌ی غارتگرترین و جنایت‌کارترین نظام ضدبشری در تاریخ انسان بر کشور ما بود، برای همیشه به پایین کشیده شد، از لحظات بی‌نظیر و باشکوهی بود که در تاریخ کشور، کمتر ممکن است نمونه آن تکرار گردد.

 استاد دانشگاه ارومیه  دلهره دانشجویان پیرو خط امام در ارتباط با نظر امام در مورد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را چهارمین و آخرین پرده این ماجرای بزرگ برشمرد و اظهار داشت : در اولین روز تسخیر و طی چند ساعت، هفت اطلاعیه منتشر شد و دانشجویان در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی نیز چگونگی تسخیر لانه‌ی جاسوسی و اهداف خود را بیان داشتند.         

 وی ادامه داد : اما علی رغم این روشنگری‌ها، دانشجویان شدیدا دچار دلهره بودند. دلهره‌ی آنان نیز بیجا نبود. از یک سو چنانچه امام این قضیه را نمی‌پذیرفتند، باید سریعا سفارت را ترک می‌کردند و از سوی دیگر از سوی دولتمردان دولت موقت شدیدا تحت فشار بودند. آنان مدام از دانشجویان می‌خواستند که گروگان‌ها را رها کرده و سفارت را تخلیه نمیاند و با امتناع دانشجویان، حتی پای تهدید نیز توسط آنان پیش کشیده شد و لذا ممکن بود به نیروهای انتظامی دستور بیرون کردن دانشجویان را بدهند و آن‌وقت موضوع مبارزه با آمریکا به یک دعوای داخلی و اختلاف و زد وخورد با نیروی انتظامی تبدیل می‌شد.

دکتر شجاع  در پایان اظهار داشت : تسخیر لانه جاوسی برگ زرینی است که در تاریخ ایران اسلامی بر تارک انقلاب خواهد درخشید و ثمرات و برکات آن همیشه با این انقلاب همراه خواهد بود .

در ابتدای این مراسم بخش های مهم و گزیده از این کتاب توسط دانشجویان حاضر بازخوانی شد.


نظر شما :