نشست تخصصی تبیین شاخصه و مولفه های عفاف و حجاب در ارومیه  برگزار شد

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۳ کد : ۴۸۸۴۴ فرهنگی
به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، نشست تخصصی آنلاین و حضوری بررسی شاخصه و مولفه های عفاف و حجاب در جامعه  برگزار شد.
نشست تخصصی تبیین شاخصه و مولفه های عفاف و حجاب در ارومیه  برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی این نشست با حضور جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان ،کارکنان جهاددانشگاهی و مدرسان مراکز آموزشی این نهاد با حضور و سخنرانی حجت الاسلام دکتر سجاد بیگی استاد دانشگاه و  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای پیام نور و آزاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد

دکتر بیگی در این نشست حجاب از دیدگاه احادیث و روایات و قرآن کریم را به سه دسته عمده تقسیم کرد و با استناد به آیه 31سوره مبارکه نور گفت : پوشش ظاهری،حجاب گفتاری  و حجاب رفتاری از انواع عمده و اصلی پوشش  است.

وی ادامه داد : در پوشش ظاهری انسانها باید ظاهر خود را بپوشانند که  نوع آن در جوامع و ادیان مختلف فرق میکند اما  در همه ادیان وجود دارد. و در دین اسلام حجاب برتر چادر میباشد.

وی افزود: حجاب گفتاری در بیان و کلام  هم نوع دیگر پوشش و حجاب است که انسان باید متناسب با شان و جایگاه افراد  و جایگاه و شان خود سخن بگوید.و حدود شرعی را رعایت کند.

دکتر بیگی در ادامه آیه به تشریح نوع سوم حجاب پرداخت و گفت: از نگاه به گناه به نامحرم ،کنترل قوای جنسی و در نهایت  حفظ  زینت از نگاه نامحرم در این دسته از تقسیم بندی حجاب می گنجد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اثرات حجاب پرداخت و گفت : اثرات عمده حجاب سه مورد است که شامل اثرات فردی،اثرات خانوادگی و سلامت جامعه است .

 وی با بیان اینکه  یکی از عوامل استحکام  و قوام خانواده ها رعایت حجاب است ادامه داد: خانواده ها با رعایت این مساله تا حد زیادی قوام و دوام و و با پایندگی به حجاب رابطه های خود را تضمین می کنند هرچند این شرط یکی از شروط منحصر به فرد دوام رابطه های خانوادگی نیست بلکه یکی از موارد آن است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به نتایج آماری یکی از طرح های پژوهشی  در مورد حجاب گفت : 75 درصد از خانم هایی که در یک طرح افکارسنجی مورد سوال قرار گرفته اند  به لزوم رعایت حجاب و عفاف اعتقاد راسخ داشته اند .

وی ادامه داد: این در حالیست که 34 درصد از این افراد دارای حجاب ضعیفی بوده اند و 25 درصد هم حجاب معمولی و 41 درصد هم دارای حجاب کامل بوده اند.

دکتر بیگی " شبکه های اجتماعی ،ماهواره ها  و در یک کلام غول های رسانه ای را از ابزارهای ترویج بی حجابی و کم حجابی برشمرد و گفت : مدگرایی ،تجربه دوستی با جنس مخالف ، مسافرت  به کشورهای خارجی ،برون گرایی ،افسردگی و هماهنگی با پوشش خانواده نیز از جمله عوامل دیگر گرایش و اشاعه بد حجابی و بی حجابی است.

وی در پایان  تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر در این مورد مانند همه مسایل دیگر اعتقاد و رفتاری  مراتبی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


( ۱ )

نظر شما :